Ben jij klaar voor de schoolstart?!
Hoe bereid jij je voor op de start van het schooljaar? Naast de vaste lesonderdelen zoek je waarschijnlijk naar leuke manieren om leerlingen het mooie van wiskunde en natuurwetenschappen te laten zien. In dit blog vertellen zeven docenten hoe zij het schooljaar 2023-2024 – met marshmallows en camembert – voorbereiden voor hun leerlingen!
Waarschijnlijk staat het zoveel mogelijk betrekken van alle leerlingen bij jou ook voorop? Om dit voor elkaar te krijgen bedenken de docenten die wij spraken projecten met voorbeelden uit de actualiteit en experimenteren ze met out of the box-methoden in de klas. Ze passen hun manier van lesgeven aan of veranderen hun lesplan na input van leerlingen. En omdat ze zich in detail voorbereiden, kunnen ze improviseren, wat hun lessen leuker maakt.
Alternatieven voor het boek
Zo doet de Nederlandse wiskundedocent Frank van den Berg ergens in de zomervakantie een uitgebreide online zoektocht. “Ik zoek vooral naar alternatieven voor het wiskundeboek. Want iedereen leert op een andere manier. Daarom kijk ik onder andere op de websites van Texas Instruments of er video’s, GIF’s of digitale materialen zijn die ik kan gebruiken. Zelfs na 22 jaar wiskundeles geven vind ik elk jaar verrassende dingen. Omdat leerlingen zich ongeveer 10 minuten kunnen concentreren merk ik dat je het beste korte instructie kunt afwisselen met een filmpje of een ander medium. Met een alternatieve wiskunde-uitleg heb je weer even de aandacht te pakken.”
Vakantiehuiswerk
De Franse T3 docent Jessica Estevez bereidt zich intensief voor, al vanaf juni. "Ik weet dat ik beter kan improviseren als ik me goed voorbereid. En het grappige is dat de lessen waarbij ik improviseerde het leukste waren voor de leerlingen en voor mijzelf. Dus voor volgend jaar heb ik een aantal challenges gepland. Ik begin met de marshmallow challenge, een STEM-project waarbij leerlingen kijken wie het hoogste bouwwerk kan maken met spaghetti en een marshmallow. Daarnaast gaan we een escape game doen. Bij die activiteiten kijk ik goed naar de leerlingen en leer ik veel van ze. En als laatste werk ik voor de examenkandidaten aan een project waarbij we een drone laten vliegen met de grafische rekenmachine. Dat is zo ongeveer al mijn vakantiehuiswerk!"
Hoe leerlingen zich voorbereiden
De docenten nemen de schoolstart uiteraard zeer serieus, maar hoe is dat bij de leerlingen? “Die schrikken als de wekker op de eerste schooldag gaat en denken ‘oh ja, we moeten naar school!’”, lacht natuurkundedocent Cathy Baars. Ook Jessica Estevez deelt die ervaring, ze merkt dat de meeste leerlingen echt vakantie nemen. "Ze beginnen fris aan de start van het nieuwe schooljaar. Hoewel ik moet toegeven dat sommigen het hele seizoen werken. Soms komen ze zelfs moe terug op school omdat ze cursussen hebben gevolgd, maar dat is wel iets waar ze later wat aan hebben."
Elk jaar leren
En is het wel eens voorgekomen dat docenten niet goed voorbereid waren? Niet bij de zeven docenten die wij spraken! Zo vertelt de Franse docent Isabelle Pazé: “In juni bedenk ik ideeën voor materialen, activiteiten en hoe ik leerlingen kan helpen om vooruitgang te boeken. Na mijn ervaring van vorig jaar ga ik komend schooljaar iets veranderen. Ik ga het niveau wat verlagen om te proberen mijn lessen toegankelijker te maken voor alle leerlingen." Ook de Portugese docent Fernanda Neri werkt op die manier en doet aanpassingen op basis van haar ervaringen: "Elk jaar is weer een nieuwe leerervaring op weg naar de schoolstart en mijn voorbereiding voor mijn leerlingen. Soms heb ik mijn lesplan helemaal omgegooid. Bijvoorbeeld toen een leerling iets in het nieuws zag over een thema dat vroeg om een aanpassing van de opzet."
Boerderij van de toekomst
Het inspelen op de actualiteit kan zorgen voor een interessante lessenserie. Zo gaat de Nederlandse natuurkundedocent Cathy Baars in september van start met het project ‘ontwerp de boerderij van de toekomst’. “Toen ik alle nieuwsberichten zag over de extreme hitte in Spanje leek me dat een mooie aanleiding voor een project. In september verdeel ik de leerlingen voor dit project in 6 groepen. We beginnen met lessen met de TI-Nspire™ CX technologie om zo apparaten aan te sturen waarmee ze de oplossingen vorm kunnen geven. Dan pakken ze uitdagingen op zoals het inzetten van zeewater, ontzilting, de irrigatie van het land en het bedenken van een zelfvoorzienende boerderij die van het gas af is. Ik ben benieuwd welke oplossingen ze gaan bedenken!”
Camembert in de klas
Net als Cathy bedenken de andere docenten af en toe out of the box-manieren om de lesmaterie zo goed mogelijk over te brengen. En dat wil wel eens mis gaan…. Zoals bij Frank van den Berg. “Ik was in een klas bezig met cirkels. Ik dacht, laat ik het leuk maken en een Camembert als voorbeeld gebruiken. Maar ze wisten totaal niet wat dat was. Dus heb ik een half uur lesgegeven over kaassoorten. Daarna heb ik het hele concept maar overboord gegooid en een afgezaagd frisdrankflesje gebruikt voor de uitleg over cirkels.”
Een jaar vol successen
Wat hopen de docenten in het nieuwe schooljaar te bereiken? "Vooral dat we nuttig zijn en een jaar vol successen hebben," zeggen Raùl Aparício en Fernanda Neri. Hun Portugese collega Alexandre Gomes wil graag weer een project doen met TI-Nspire™ CX-technologie. "En dan zou het mooi zijn om daarmee opnieuw een technologiewedstrijd te winnen met mijn leerlingen!" De Franse docent Isabelle Pazé hoopt op een schooljaar waar ze het verschil kan maken voor haar leerlingen. "Omdat het altijd fijn is om je nuttig te voelen😊.” Daarnaast kijkt Cathy Baars vooral uit naar een frisse start en zegt Frank van den Berg: “Ik ben enorm benieuwd hoe mijn examenklas het gaat doen bij de examens. Dit zijn de laatste examenleerlingen die nog met Corona-maatregelen te maken hebben en ik hoop dat ze mooie resultaten behalen. Ik ben blij dat ik daar met alternatieve manieren van lesgeven aan heb kunnen bijdragen!”