Presentaties T³ Symposium 2018 - Pakkende wiskunde in de klas
Datum: 10 oktober 2018
Op 10 oktober 2018 vond het T3 symposium ‘Pakkende wiskunde in de klas’ plaats. Onder de pagina’s over de workshop rondes vindt u alle presentaties die bij het symposium zijn gegeven.
Dit was de aankondiging van het symposium:
Alweer het 6de symposium van T3 Nederland! En deze keer in Amersfoort op het oude complex van het station. Een unieke locatie! Laat je onderdompelen in de wereld van voorbeelden om leerlingen te motiveren en uit te dagen om wiskundige onderwerpen te onderzoeken en te begrijpen. Docenten laat zien en leggen uit hoe ze de laatste nieuwe onderwerpen van het curriculum en klassiekers aanpakken in de klas. En natuurlijk hoe je zinvol technologie kan integreren als een meerwaarde in het leerproces van de leerlingen. Ook bekijken we hoe de traditionele tools voor wiskunde ingezet kunnen worden of hoe je voorbeelden uit de exacte vakken kan integreren in de wiskundeles om abstracte concepten te helpen visualiseren en te exploreren. En hoe bereid je je voor op het curriculum van toekomst? Hoe ga je nu al aan de slag met programmeren, design en engineering: in de wiskundeles, samen met je collega’s van de exacte vakken of tijdens profielwerkstuk? U kunt kiezen uit 15 workshops die in drie rondes aangeboden worden door onze T3 instructeurs. Speciaal biedt Fleur Goudriaan een workshop aan. Zij is docent in België en was verbonden aan de European School in Brussel. Tijdens de bètaproeverij laten leerlingen zien hoe ze met technologie projecten uitvoeren en verbanden leggen tussen de vakken wiskunde, wetenschappen en hun omringende digitale wereld!
Workshops Ronde 1:
Workshop 1: ‘Nieuwe functionaliteiten TI-84 Plus Plus CE-T’ door Wesley Keldermans
Technologie: TI-84 Plus CE-T Niveau: Wiskunde A/B/C/D Workshop 1: ‘Nieuwe functionaliteiten TI-84 Plus Plus CE-T’ door Wesley Keldermans Met de release van het nieuwe OS (v5.3) voor de TI-84 Plus CE-T krijgt u de beschikking over enkele handige nieuwe functionaliteiten, die wij graag in deze workshop aan u willen demonsteren. In de workshop krijgt u de gelegenheid het één en ander uit te proberen. Indien u beschikt over een TI-84 Plus CE-T neem dan deze, het liefst geüpdatet, mee. Als u (ook) beschikt over een eigen device met TI-SmartViewer CE en/of TI-Connect CE kunt u deze vanzelfsprekend meenemen om bepaalde functionaliteiten uit te proberen. Deze workshop is een herhaling van een vergelijkbare workshop tijdens het symposium van 2017. Vanwege de grote belangstelling nogmaals. |
Workshop 2: ‘Grote datasets’ door Peter Vaandrager
Technologie: TI-84 Plus CE-T Niveau: Wiskunde A/C Door Peter Vaandrager Tijdens deze workshop gaan we op twee manieren aan de slag met grote datasets. 1) Hoe krijg je een Excel bestand in je TI 84? 2) Hoe kun je de TI 84 toepassen bij het statistiek programma Havo wiskunde A? Voor het eerste onderdeel is het handig om naast je TI 84 ook je laptop en de kabel om je TI84 op je computer aan te sluiten mee te nemen. In deze workshop gebruiken we het programma TI-Connect. Dit programma kun je vinden op https://education.ti.com/en/products/computer-software/ti-connect-sw. |
Workshop 3: 'Introductie TI-Nspire' door Bert Wikkerink
Technologie: TI-Nspire™ Niveau: Wiskunde A/B/C/D Door Bert Wikkerink De TI-Nspire is eigenlijk meer dan alleen een grafische rekenmachine. Met zijn document-structuur en bijbehorende software kun je wiskundige concepten onderzoeken. Zo kun je binnen een document bijvoorbeeld grafische, meetkundige en algebraïsche eigenschappen met elkaar verbinden en op deze manier een beter inzicht krijgen in de wiskundige achtergrond ervan. Een andere belangrijke toepassing is de krachtige statistiek module. In deze workshop maken we kennis met deze machine en de software en kijken we naar de specifieke mogelijkheden ervan. |
Workshop 4: 'Een introductie op kansrekening en simulatie met de TI-Nspire CX' door Fleur Goudriaan
Technologie: TI-Nspire™ Niveau: geschikt voor beginners, wiskunde A/C/D Door Fleur Goudriaan (T3 Vlaanderen) In het eerste gedeelte van de workshop laten we zien hoe we de grafische rekenmachine kunnen inzetten om eenvoudige experimenten uit te voeren als het gooien met een dobbelsteen of een munt. Vervolgens maken we gebruik van een spreadsheet om een gezin met 3 kinderen te simuleren en de kans op 2 meisjes te berekenen of n maal met twee dobbelstenen te gooien en de kans te berekenen op bijvoorbeeld een som hoger dan 10. In het tweede gedeelte van de workshop zullen de deelnemers zelf aan de slag gaan met simuleren op de grafische rekenmachine. |
Workshop 5: 'Forensisch onderzoek in de klas' door Cathy Baars
Technologie: TI-84 Plus CE-T en TI-Nspire Niveau: Docenten NLT en docenten wiskunde die toepassingen een uitdaging vinden. Door Cathy Baars Programma’s als CSI, Bones en Silent witness zijn razend populair op dit moment. Maar wat kunnen we er mee in de les. Tijdens deze workshop kunt u 1 van de 3 Cold Cases uitvoeren om kennis te maken met forensisch onderzoek in de klas ('De voetstap van de dader', 'Tijdstip van overlijden' en 'Aanrijding'). Hierbij wordt gebruik gemaakt van sensoren en naar wens de TI-84 of de TI-Nspire rekenmachine. |
Workshops Ronde 2:
Workshop 1: 'Fibonacci Nim' door Bert Wikkerink
Technologie: TI-Nspire™ Niveau: wiskunde B/D Door Bert Wikkerink Fibonacci Nim is een strategisch wegneem spelletje. Er bestaat een strategie die tot winst leidt en dat kun je wiskundig bewijzen. Met behulp van deze wiskunde kun je dit spelletje PDFprogrammeren in je rekenmachine (TI-Nspire). In deze workshop kijken we naar de oplossingsstrategie, de wiskunde daarachter, hoe je dat kunt programmeren en waar dit in het wiskundeonderwijs ingepast zou kunnen worden (bijvoorbeeld als PWS-opdracht, keuze onderwerp bij wiskunde B of als onderdeel van wiskunde D). |
Workshop 2: 'Statistiek normaal verdeeld' door Frank van den Berg en Ludovic Wallaart
Technologie: TI-Nspire™ Niveau: Docenten bovenbouw en belangstellenden, wiskunde A/C Door Frank van den Berg De focus van deze workshop ligt op het bijbrengen en inbedden van begrip rondom de normale verdeling. Dit doen we aan de hand van een voorbeeld van een hoofdstuk vervangende praktische lessencyclus op de TI-Nspire CX. In plaats van een boek te volgen genereren we onze eigen data waarmee we meerdere lessen op een praktische wijze op de TI-Nspire CX aan de slag gaan. Meer betrokkenheid van de leerlingen bij de lesstof is gegarandeerd; het gaat immers over hun eigen data. Durft u de uitdaging aan? Zonder boek lesgeven? Werken met een grafische rekenmachine die u misschien niet gewend bent? Spring mee het diepe in! |
Workshop 3: 'De grafische rekenmachine in de onderbouw' door Ludovic Wallaart
Technologie: TI-Nspire™ CX (CAS) Niveau: Iedereen is welkom Door Ludovic Wallaart De TI-Nspire CX en de TI-84 Plus CE-T worden in de bovenbouw door de leerlingen veel gebruikt, maar ze lenen zich ook uitstekend voor het aanleren van wiskundige concepten in de onderbouw. Met een klassenset TI-Nspire CX (CAS) kunnen leerlingen oefenen met letterrekenen, Pythagoras of begrip van lineaire en kwadratische verbanden. We zullen kijken naar de mogelijkheden en de manier waarop we oefeningen voor leerlingen kunnen maken. |
Workshop 4: 'Morsecodes met de TI-Innovator' door Erich Mommers en Cathy Baars
Technologie: TI-Innovator™, TI-Nspire™, TI-84 Niveau: NLT en O&O en wiskunde B/D Door Erich Mommers en Cathy Baars Informatie kun je op veel verschillende manieren overbrengen: met letters en cijfers, binair maar ook in morse code. Morse code bestaat uit een opeenvolging van lange een korte signalen. Tijdens deze workshop leert u een programma schrijven in de TI-84 (of Ti Nspire) waarmee U tekst kunt coderen naar morse en morse kunt decoderen. Daarnaast leert u hoe u de innovator kunt gebruiken om deze morse codes te versturen met behulp van licht of geluid. |
Workshop 5: 'Lineair programmeren met de TI-84 Plus CE-T' door Harmen Westerveld
Technologie: TI-84 Plus CE-T Niveau: Havo wiskunde B, D en Vwo wiskunde A en C Door Harmen Westerveld In deze workshop gaan we lineaire programmeringsvraagstukken grafisch benaderen met behulp van de TI-84 Plus CE-T. U kunt dit gebruiken bij het mogelijk keuzeonderwerp Lineair Programmeren voor HAVO wiskunde B/D of VWO wiskunde A/C. Probleem op veel scholen is dat er vaak een computerruimte gereserveerd moet worden om met bv. Excel of Geogebra de leerlingen aan het werk te zetten met lineair programmeringsproblemen. Met de TI-84 Plus CE-T kunt u echter ook heel ver komen; waarschijnlijk verder dan u denkt… En bij een klassikale demo krijgt u een grotere betrokkenheid van de leerlingen, doordat ze op hun eigen GR mee kunnen werken. Als u deel wilt nemen aan deze workshop dient u wel te beschikken over de laatste versies van het OS en de apps Transfrm en InEqualz. Deze kunt u installeren op uw grafische rekenmachine middels de bundle update: https://education.ti.com/nl/software/details/en/F88E8C88EFB84BA69C0A756CE1045A60/TI-84-Plus-CE-T-OS-Apps-Bundle. |
Workshops Ronde 3:
Workshop 1: 'Bevindingen masterclass' door Epi van Winsen
Technologie: TI-84 Plus CE-T en TI-Nspire™ Niveau: leerjaar 4, 5, geen programmeerkennis vereist, dit leer je tijdens de workshop. NLT, O&O en wiskunde D, profielwerkstuk Door Epi van Winsen In het afgelopen schooljaar heeft Epi van Winsen een masterclass programmeren gegeven. De leerlingen kunnen op school extra-curriculaire activiteiten kiezen. Hiervoor zijn 9 lesuren beschikbaar. Epi heeft met deze leerlingen het programmeren op hun grafische rekenmachine opgepakt. Zijn leerlingen gebruiken de TI-Nspire CX, maar dit kan ook met de nieuwe TI-84 CE-T gedaan worden. Vijf lessen zijn besteed aan het programmeren in TI-basic en 4 lessen aan het programmeren van de TI-Innovator Hub en de Rover. In deze workshop gaat u zelf met enkele van deze leerlingactiviteiten aan de slag en komen de leerlingervaringen aan bod. Intrigerend is dat je met programma’s op de grafische rekenmachine iets kunt laten gebeuren: een liedje laten horen, een lampje laten branden of een autootje laten rijden. Masterclass |
Workshop 2: 'Wiskunde concepten in de wereld om ons heen: sensoren aan de grafische rekenmachine' door Frank van den Berg en Ludovic Wallaart
Technologie: TI-84 CE-T en TI-Nspire™ CX plus sensoren Niveau: NLT, O&O en wiskunde D Door Frank van den Berg en Ludovic Wallaart Wiskunde is en blijft voor veel leerlingen erg abstract, ondanks de pogingen van de methodes om in de opgaven gegevens uit de werkelijke wereld te gebruiken. Het blijft moeilijk om met wiskundige ogen naar de wereld te kijken. In deze workshop laten we ervaren hoe we een deel van het wiskundig denken kunnen stimuleren door het gebruik sensoren in combinatie met de grafische rekenmachine. Het simpele gebruik van een thermometer of een afstandsmeter levert data waar we een wiskundig model, een formule bij kunnen opstellen. In de workshop laten we zien welke metingen in een wiskundeles interessant kunnen zijn, en gaan we een aantal van deze experimenten ook zelf uitvoeren. Wiskunde wordt sprekender als zij te koppelen is aan de wereld om ons heen, als we kunnen experimenteren. Met behulp van sensoren verzamelen de leerlingen hun eigen data en passen zij de wiskunde daarop toe, of destilleren zij wiskundige ideeën uit de werkelijkheid. In deze workshop gaan we ervaren wat een leerling ook ervaart. Na een korte inleiding gaan we vooral zelf metingen uitvoeren. |
Workshop 3: 'Rijen en matrices' door Peter Vaandrager
Technologie: TI 84 CE-T Niveau: Vwo wiskunde A/C Door Peter Vaandrager In deze workshop neemt Peter Vaandrager u mee in een tweetal lessen over rijen waarbij we de TI 84 CE-T gaan gebruiken. Deze lessen zijn bedoeld voor vwo-leerlingen met wiskunde A of C. De onderwerpen rijen en matrices (als keuzeonderwerp) zijn behandeld. Na eventuele vragen over rijen/matrices op de TI 84 CE-T kijken we naar de rij van Fibonacci en Padovan:
|
Workshop 4: 'Wiskundige kunst' door Cathy Baars
Technologie: TI-Nspire™ Niveau: docenten wiskunde B/C/D en belangstellenden Door Cathy Baars In deze workshop gaat uzelf aan de gang met lesmateriaal over o.a. spyrograaf, string-art, Fibonacci en fractals. Hoe kunnen we mooie figuren maken op de grafische rekenmachine. Tijdens deze workshop maken we gebruik van de TI-Nspire. Voorkennis is niet noodzakelijk (wel makkelijker). Er wordt gestart met een beknopte knoppencursus. |
Workshop 5: 'De simplex methode bij lineair programmeren met de TI-84 Plus CE-T' door Harmen Westerveld
Technologie: TI-84 Plus CE-T Niveau: Havo wiskunde B/D en Vwo wiskunde B/D Door Harmen Westerveld In deze workshop gaan we lineaire programmeringsvraagstukken analytisch benaderen met behulp van de simplex-methode. Na een introductie van de principes van dit algoritme gaan we een aantal problemen oplossen met de TI-84 Plus CE-T. Hierbij maken we bv. gebruik van rij-sommaties en -vermenigvuldigingen van matrices, zonder al te veel aandacht te besteden aan het begrip matrices zelf. U kunt dit gebruiken bij het mogelijk keuzeonderwerp Lineair Programmeren voor Havo wiskunde B/D, Vwo wiskunde B/D of bij NLT. U kunt deze workshop volgen zonder de workshop “Lineair programmeren met de TI-84 Plus CE-T” te hebben gevolgd. Wel dient u dan voorkennis te hebben over de principes van lineair programmeren. Als u deel wilt nemen aan deze workshop dient u wel te beschikken over de laatste versies van het OS. Deze kunt u installeren op uw grafische rekenmachine middels de bundle update: https://education.ti.com/nl/software/details/en/F88E8C88EFB84BA69C0A756CE1045A60/TI-84-Plus-CE-T-OS-Apps-Bundle |